Tips voor de ideale voorbereiding van je sportsessie

Sporten kan behoorlijk zwaar zijn. Het is daarom belangrijk om de juiste voorbereidingen te treffen zodat je het maximale uit je prestaties kan halen. Dit kan je op verschillende manieren doen, denk bijvoorbeeld aan kleding, voeding en trainingschema’s. In dit artikel helpen we je op weg om het uiterste uit je sessie te halen!

 

Voeding

Het belangrijkste is goede voeding. Zonder energie geen prestatie. Het is wel belangrijk van tevoren te weten wat je doel is voordat je kan bepalen welke voeding goed voor jou is. Train je bijvoorbeeld voornamelijk om af te vallen? Dan is het aan te raden om voeding tot je te nemen met weinig kalorieen, zoals kipfilet en kwark. Dit is makkelijk verteerbaar voor je lichaam, waardoor je snel vet kan gaan verbranden. Is je doel voornamelijk om gespierd te worden? Dan zijn vooral energiestoffen en bouwstoffen belangrijk, zoals eiwitten en koolhydraten. Dit dien je zowel voor- als na het sporten in je lichaam te krijgen. Dit kan in de vorm van fruit, pasta of bijvoorbeeld een sportdrank.

 

Sportkleding

Sportkleding mag je niet hinderen in je prestaties. Zo kunnen shirts snel gaan plakken als je veel zweet, schoenen gaan knellen of sokken bloedheet worden. Daarom is het belangrijk dat je sportkleding aanschaft en niet in je allerdaagse shirts gaat sporten. Goede sportkleding zit comfortabel en je kan je er vrij in bewegen. Zo dien je geen last te hebben van dat de kleding gaat schuren en dat het zwaar en plakkerig wordt van het zweet. Zo dienen de shirt te ‘ademen’, waardoor het zorgt voor een goede vocht en temperatuurregeling van je lichaam.

 

Schema

Voordat je gaat sporten, dien je een doel voor jezelf te stellen. Voor elk doel bestaan er meerdere schema’s waar je gratis gebruik van kan maken, of je nu wilt afvallen, spieren kweken of je conditie verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *